Elektronik

USB med tryck – cool marknadsföring

0

Vad är egentligen USB? Begreppet är en förkortning på Universal Serial Bus och är det vanligaste tillbehörsgränssnittet idag. Det stöds av alla datorer, något som ökar dess användarvänlighet och popularitet. I början höll USB en leverantörsoberoende standard. Frästa målet har varit att tillverka och uppfinna en snabb teknik som dessutom är billig och kan anslutas till alla datorer. Ett tillbehör som bär med sig information, har en bra minneskapacitet och fungerar på ett smidigt sätt utan att krångla till det – det är USB i nötskal. Synonymer till USB är flash drive eller bara flash. Idag finns USB-standarden finns i flera olika versioner.

Vad sägs om du får USB med tryck i handen? Vilken är din första tanke? Cool pryl! Undrar vad minnet ligger på? Idén med att tillverka och dela ut USB med tryck är ren och skär marknadsföring. Tanken är att synliggöra trycket på tillbehöret när du som mottagare använder det. Vad kan trycket vara för något? Antingen är det ett företagsnamn, logo eller slogun. Med andra ord kommer du att bära runt ett tillbehör som har ett budskap eller en intention att marknadsföra ett visst företag eller varumärke. Sådana typer av produkter ges oftast ut som gåvor till kundgrupper, klienter och anställda. Med andra ord kommer du inte att vara ensam om att bära den.

Andra typer av profilprodukter

Finns det andra typer av sådana produkter? Svaret är ja. De kallas för profilprodukter och dess sortiment är relativt brett. I det ingår bland annat paraplyer, pennor, T-shirts, mössor, väskor och anteckningsblock. Alla dessa beställs av olika företag som även vill ha ett speciellt tryck på dem.

Tanken bakom hela konceptet är att marknadsföra en verksamhet på ett icke-engagerande sätt. Ett sätt som inte stör likt TV reklam som avbryter favoritfilmen till exempel eller virtuella reklamfilmer som dyker upp innan du får se på nån ny video på YouTube. Ja, du förstår konceptet.

När du ser någon bekant med en fin tröja med tryck så kommer du inte störas på den utan kan till och med bli nyfiken över logotypen. En USB med tryck skapar samma positiva känsla mest för att marknadsföringen inte är påträngande och störig.

Något viktigt att komma ihåg i samband med profilprodukter är att de ska anpassas målgruppen. Ett paraply med kommer att uppskattas av en äldre dam eller herre medans en keps med tryck kan lätt hitta sin rätta plats bland tonåringar. Pennor och block med tryck passar alla som jobbar och behöver ta anteckningar. Så profilprodukten ska vara något som mottagaren kan ha användning av.

Vem passar en USB med tryck?

Vilken målgrupp kan USB med tryck passa? Den är bredare än vad du kan tro. Kort sagt passar den alla som använder datorer och det är en stor grupp av människor. Alla ingår från ivriga IT-utvecklare till målmedvetna ingenjörer, från talangfulla tonåringar vars coola dikter ska läsas upp inför klassen och behöver därför ha ett liknande tillbehör som bär information till upptagna tvåbarnsmammor som ska iväg till jobbet och måste bära med sig all nödvändig info.

Så att satsa på USB med tryck är en bra ide om ett företag vill marknadsföra sig via profilprodukter. Kostnaden för en sådan kampanj är inte hög och sannolikheten att tillbehöret används på många och olika platser är stor. Just under dessa användning exponeras trycket, en medvetenhet skapas och marknadsföringskampanjen håller sin gång under många månader och varför inte år?

Profilprodukternas låga investeringskostnad kombinerad med dess praktiska drag och långa livscykel gör konceptet till en av dem mest attraktiva och effektiva marknadsföringsmetoderna idag. USB med tryck är ett utomordentlig bra alternativ för dagens digitaliserade samhälle.

Erbjudanden för dig som vill köpa kontorsmaterial

Previous article

En bra plats för elektronik

Next article

You may also like